Wat is Runningtherapie?

Running Therapie is het therapeutisch inzetten van hardlopen op een rustig tempo bij mensen met psychische klachten. Bij een cursus Running Therapie van Run Your Mind passen wij de bestaande wetenschappelijke kennis over sport als therapie praktisch toe.

Waarom hardlopen?

Hardlopen is een oeroude en eenvoudige vorm van beweging. Hardlopen is toegankelijk en niet duur. Men heeft in principe alleen goede hardloopschoenen nodig en men kan het overal en op elke willekeurige tijd doen. Bovenal is hardlopen erg leuk!

Wat is het verschil tussen een beginnerscursus en Running Therapie?

Wij krijgen regelmatig de vraag wat nu het verschil is tussen een beginnerscursus hardlopen en Running Therapie. Met andere woorden, waarom zou u voor een Running Therapie cursus kiezen en niet voor een beginnerscursus? Bij Running Therapie richten we ons niet op prestatie, maar op het proces van hardlopen. Dit betekent dat wij veel aandacht hebben voor plezier en ontspanning tijdens het lopen. Daarnaast hebben de docenten kennis van de relatie tussen psychische klachten en lichamelijke klachten.

Voor wie is het?

Running Therapie kan worden ingezet bij een breed scala van psychische klachten. De voornaamste klachten waar Running Therapie een positieve invloed op heeft zijn depressieve, stress-, burn-out en angst-klachten.

Hoe werkt het?

Dat Running Therapie een positieve invloed heeft op psychische klachten is zeker, maar wat de precieze werkingsmechanismen zijn, is nog niet bekend. Waarschijnlijk is het een combinatie van de volgende factoren:

  • Psychologisch perspectief: Running Therapie kan helpen om het zelfvertrouwen op te bouwen. Vanuit zelfvertrouwen zullen mensen meer ondernemen en ervaren dat er iets aan problemen is te doen. Daarnaast kan Running Therapie een vorm zijn van ‘bewustzijnsvernauwing’. Doordat mensen gefocust zijn op het lopen, is er geen plek meer voor processen zoals piekeren en zorgen maken. Veel hardlopers geven ook aan dat zij hardlopen om ‘hun hoofd leeg te maken’.
  • Biologisch perspectief: Er zijn aanwijzingen dat hardlopen invloed heeft op bepaalde hersenprocessen die zorgen voor de aanmaak van nieuwe hersencellen. Daarnaast zijn er ook aanwijzingen dat running therapie neurotransmitters beïnvloedt zoals endorfine en serotonine. Deze neurotransmitters spelen een belangrijke rol bij het reguleren van stemming.
  • Sociaal perspectief: Samen lopen in een Running Therapie groep is gezellig en men kan steun ervaren bij elkaar.
  • Fysiologisch perspectief: Hardlopen zorgt voor een betere conditie en (vaak) ook een gezond gewicht. Een gezond lichaam is belangrijk, immers, een gezonde geest in een gezond lichaam!

Wat is het resultaat?

Veel mensen rapporteren na een Running Therapie cursus dat ze zich kunnen ontspannen tijdens en/of na het hardlopen, meer zelfvertrouwen hebben en plezier beleven aan het lopen. Kortom, mensen zitten beter in hun vel na een Running Therapie cursus. Uit onderzoek is gebleken dat resultaten van Running Therapie te vergelijken zijn met die van gesprekstherapie en medicatie (antidepressiva). Vergeleken met deze therapieën is Running Therapie in het voordeel, omdat Running Therapie goedkoper is en vooral positieve bij-effecten heeft zoals een gezond gewicht en een goede conditie. Running Therapie kan daarnaast ook dienen als een aanvulling op deze bestaande therapieën. Desondanks kunnen wij niet garanderen dat u zich volledig beter zal gaan voelen – Running Therapie is geen wondermiddel, maar het kan u zeker een stap de goede richting op helpen!